Blog Post

Top 10 meest foute foutjes op je website

  • door Leandra van der Heijden
  • 05 jul., 2018

Die je makkelijk kan oplossen

In mijn functie doe ik onderzoek naar bedrijven door middel van pre-scans. Daardoor zie ik ontzettend veel verschillende websites voorbij komen. Hoewel het niveau van websites stijgt doordat het eenvoudiger is ze te maken en bij te houden, zijn er fouten die ik toch nog vaak tegen kom. Dus hier een kleine verzameling van de meest foute foutjes in je website, die je makkelijk op kan lossen.

1. Verkeerde lettergrootte
Beeld je even in: je bent 84, woont al 36 jaar in hetzelfde huis, maar je komt nu echt de trap niet meer op. Tijd voor iets gelijkvloers. Gelukkig heb je een hele lieve kleinzoon die met jou op zoek gaat naar een simpel seniorenflatje. Bij hem thuis zitten jullie met een kopje koffie achter zo’n “nieuwerwets computerding”, op zoek naar iets leuks in de buurt. Helaas zijn je ogen ook niet meer wat ze geweest zijn en kan je de tekst niet lezen. Gelukkig heb je je loep meegenomen. Maar zelfs daarmee kun je het niet goed zien, waarom zijn die letters zo klein en dun?

Veel bedrijven ontwerpen nog sites die heel mooi zijn, maar niet praktisch. Lettergrootte en -dikte moeten passen bij je klant. Je website kan nog zo geweldig zijn, als je klanten het niet kunnen lezen heb je er niks aan.


2. Vreemde tekstkleuren
Lichtblauwe letters, gele letters op een rode achtergrond, ik zie het regelmatig voorbij komen. Nu heb ik de mazzel  dat ik op kantoor een groot en helder scherm heb, maar als ik op m'n laptop werk wordt het al lastiger. 

Gekleurde tekst is bijna altijd een slecht idee, tenzij je het bijvoorbeeld gebruikt wordt om bepaalde woorden extra op te laten vallen. Natuurlijk heeft je site kleur nodig, maar dit kan ook met titels, balken, knoppen of foto’s. Het enige doel van je tekst is de klant overtuigen van jouw kwaliteiten, en dit gaat het beste met simpele, saaie zwarte tekst.


3. (Teveel) links naar andere websites
Kennen jullie het nog? Je gaat naar een website en in de menubalk zie je een tabje staan met “links”. Een restant uit de kinderjaren van het internet. Leuk toch? Een handig overzichtje voor de klant, zijn ze misschien wel zo blij mee dat ze klant bij je worden.

Nee dus. Het is goed bedoeld en handig voor de klant, maar niet voor jou. Bedenk dat mensen een ontzettend korte aandachtspanne hebben. De meningen/onderzoeken lopen nogal uiteen, maar 2,6 seconden is de stelregel.
Jouw bezoekers moeten dus in 2,6 seconden beslissen of jij interessant bent. Ga je ze dan ook nog naar andere sites sturen dan raken ze helemaal afgeleid en zie je ze waarschijnlijk nooit meer terug.

Jouw site is bedoeld voor jouw (potentiële) klanten, niet die van anderen. Als er mensen op je site zitten wil je ze daar houden. Hoe meer je verwijst naar andere websites, hoe groter de kans dat ze je site verlaten.


4. Een homepagina waarin het over je bedrijf gaat in plaats van over de klant
Weer een scenario: je bent 24 en je hebt een blind date. Je bent een beetje nerveus, want je hoopt dat dit eindelijk de ware is. Je hebt afgesproken bij een café om de hoek en vol verwachting loop je naar binnen. Eerste indruk: ziet er goed uit! Leuk haar, mooie kleren, maar niet overdreven. Je bestelt koffie en gaat zitten, helemaal klaar voor een leuke date.
Maar dan begint de ander te praten. Je date heeft het alleen maar over zichzelf; “Ik kan dit”, “Ik doe dat”, “ik ben heel goed in zus en zo” en ga zo maar door. Na een paar minuten ben je er wel klaar mee en verzin je een smoes zodat je snel weg kan.

Een homepage die alleen maar gaat over “kijk eens hoe goed wij zijn” is voor een bezoeker net zo irritant als bovenstaande date. Het boeit een (potentiële) klant namelijk niet wie jij bent of wat je allemaal kunt. Een klant wil weten dat je hem begrijpt, dat je snapt wat zijn probleem is en dat je dat op kan lossen.

De Belgische website www.schrijf.be heeft hier een leuk testje voor gemaakt. Hier kun je de “ego score” van je tekst laten berekenen. Ze vergelijken hiervoor het aantal woorden zoals “wij” en “mijn” versus het aantal woorden zoals “uw” en “jullie”.


5. Een slider als header
Dit zou ondertussen algemeen bekend moeten zijn: geen slider als header. Uitroepteken. Punt. Gewoon niet doen.


6. Onduidelijke homepage
Veel homepages zijn hartstikke mooi, met geweldige afbeeldingen en interessante teksten, maar hebben 1 probleem:
Het is niet direct duidelijk voor wie de site is bedoeld.

Misschien als je de tekst leest, of helemaal naar beneden scrolt en alle afbeeldingen bekijkt, maar dat kost tijd. Een bezoeker beslist binnen een paar seconden of je website, en daarmee je bedrijf, de moeite waard is. Als het niet meteen duidelijk is wat je doet en voor wie je het doet, dan doe je het voor niets.


7. Te grote stukken tekst op de homepage
Zoals al omschreven bij punt 3 en 6: je hebt echt geen tijd om indruk te maken op je bezoekers.
Grote lappen tekst lezen al niet lekker, maar kosten ook teveel tijd. Het doel van je homepage is zo snel mogelijk duidelijk te maken waar jij mensen mee kan helpen. Hoe je het doet of waarom je het doet kun je op andere pagina’s vertellen.


8. Geen emailadres
Websites met alleen een contactformulier en geen e-mailadres en/of telefoonnummer, daar verbaas ik me elke keer weer over. Dat voelt zo ontzettend onpersoonlijk!

Bellen of mailen voelt niet alleen directer en persoonlijker, je hebt ook meteen het gevoel dat je aan het communiceren bent in plaats van wachten of het contactformulier wel werkt.
Soms kom je wel eens een email icoontje tegen in plaats van een e-mailadres. Als ik daar op klik komt er vaak een schermpje naar boven en daar moet ik nog allemaal dingen in gaan stellen. Daar heb ik simpelweg geen zin in, met als gevolg dat ik ergens anders heen ga.

Zet gewoon je email-adres op je homepage, probleem opgelost.


9. Verwijzingen naar verouderde social media 
Social media kunnen ontzettend goede hulpmiddelen zijn voor je bedrijf, mits ze uiteraard goed gebruikt worden. Als social media toch niets voor jou zijn is dat prima, maar laat alsjeblieft geen verouderde informatie online staan. Haal of je accounts offline, of zorg dat er tijdloze informatie op staat.


10. Slechte vertalingen
Kennen jullie het boekje I always get my sin? Briljant! Ik kan daar zo ontzettend om lachen. Ik kom het zelf ook regelmatig tegen. Jammer genoeg niet zo grappig als in het boek, maar voor een land wat goed Engels hoort te spreken zijn veel vertalingen toch wel dramatisch.

Dus heb je een Engelse pagina en ben je niet zeker over de vertaling? Laat het gewoon even checken.


Als je met je site bezig bent, denk dan nog eens aan deze 10 puntjes. De meeste zijn makkelijk aan te passen en zorgen meteen voor meer gebruikersgemak voor je klant, daar doen we het toch voor!
door Maarten van Riessen 30 jan., 2019
Bij CRM denken de meeste ondernemers aan software, maar het is veel meer dan dat! Het is dé manier om een goede relatie met je klanten op de bouwen. Lees hier waarom!
door Leandra van der Heijden 17 aug., 2018

Wij komen bij veel ondernemers over de vloer en dan gaat het uiteraard ook regelmatig over medewerkers. Gelukkig zijn de meeste ondernemers heel blij met hun mensen, maar soms horen we ze toch even zuchten: “ze doen het nooit precies zoals ik het wil”, of “ze nemen soms zo weinig initiatief”.

Zo waren we in gesprek met een snelgroeiende ondernemer. Zij heeft een ontzettend leuk bedrijf, met goede mensen in een leuke markt. Haar werknemers werken in zelfsturende teams en dus zelfstandig aan hun projecten. Het is de bedoeling dat medewerkers zelf nieuwe opdrachten binnenhalen en de werkzaamheden vervolgens onderling verdeeld worden. Het is dus belangrijk dat de mensen oog hebben voor werkvoorraad en tijdig opdrachten genereren of intern ondersteuning vragen. Gewoon met elkaar zorgen dat de klussen geklaard worden.

Het blijkt echter dat niet iedereen dit doet. Medewerkers vragen misschien 1 of 2 collega’s of ze nog werk hebben, maar als dat niet het geval is, ondernemen zij geen verdere actie. Dus wij vragen aan deze ondernemer: “Weten ze wel dat het hun eigen verantwoordelijkheid is om werk te vinden?”. En wat blijkt? Het is nooit zo letterlijk tegen hen gezegd.

Het zijn dit soort makkelijke vragen die zoveel duidelijkheid scheppen, maar vaak niet gesteld worden. Je gaat er vaak vanuit dat iedereen wel weet hoe het werkt binnen het bedrijf. Dan valt het tegen als dat niet het geval is en ontstaat irritatie. Maar je moet bedenken dat niemand denkt zoals jij. Iedereen heeft zijn eigen waarheid, zijn eigen logica en zijn eigen manier van denken. Daarnaast denk je als ondernemer dat iedereen binnen het bedrijf de missie, visie en werkafspraken duidelijk voor ogen heeft, zonder dat je die regelmatig blijft delen met elkaar. De truc is om te zorgen dat je allemaal duidelijkheid hebt over ieders verwachtingen. Hier komt de leidinggevende aan bod, want het is zijn/haar taak alle verwachtingen te stroomlijnen en daarmee duidelijkheid te creëren.

Een ideale gelegenheid om te toetsen of je (nog) op één lijn zit met elkaar is tijdens een functioneringsgesprek. Voer je die wel eens? Vaak denken mensen deze gesprekken niet nodig te hebben, want “We zeggen het gewoon gelijk als er wat is”. Dat is zonde, want je ontneemt jezelf een mooi moment om je verwachtingen uit spreken en je werknemer de kans om het over zijn/haar ambities te hebben. Bovendien is onze ervaring dat je in de dagelijkse communicatie niet komt tot de kern van de boodschap, waar gaat het nu echt om, waar loop je langs elkaar heen? Hoe kan je dit voorkomen in de toekomst. Snapt iemand wel echt waarom je wil dat het gebeurt zoals jij aangeeft? Begrijpt hij het belang?

Voor een organisatie is het essentieel dat uitgesproken wordt wat er niet goed gaat. Als dat niet gebeurt, krijg je een roddelcultuur. Mensen bespreken onderling dan hun problemen, blazen dat bij voorkeur ook nog flink op, en jij als ondernemer kan continu brandjes blussen. Voorkom dit door regelmatig bij elkaar te zitten.

Het doel van een functioneringsgesprek is eigenlijk heel simpel: hoe krijgen we een betere werkgever/nemer-relatie? Dit is dus hartstikke positief! Terwijl veel mensen, zowel werkgevers als werknemers, er toch vaak tegenop zien. In dit blog willen je helpen met het voorbereiden van goede functioneringsgesprekken.

Eerst even een paar algemene opmerkingen over functioneringsgesprekken:

  • functioneringsgesprek is geen beoordelingsgesprek! 
  • Een functioneringsgesprek is tweerichtingsverkeer 
  • In een functioneringsgesprek hoort een werknemer in principe geen nieuwe dingen te horen over zijn/haar functioneren van het afgelopen jaar, alleen bevestigingen van wat al bekend is. 
  • Een functioneringsgesprek gaat met name over de toekomst, niet over het verleden. 
  • Plan je een gesprek met een medewerker, geef dan altijd mee dat een functioneringsgesprek opbouwend bedoeld is.

Een functioneringsgesprek is tweerichtingsverkeer, maar in de praktijk gaat dat nog vaak fout. Tweerichtingsverkeer betekent namelijk niet dat de werknemer “ook iets mag zeggen”, het betekent dat jullie een gelijkwaardig gesprek hebben over zijn/haar functioneren als werknemer en jouw functioneren als leidinggevende. Dus terwijl jullie het hebben over hoe de werknemer nog beter zou kunnen functioneren, hebben jullie het ook over wat jij moet doen om dit te ondersteunen.

De meeste spanning voor zo’n gesprek wordt veroorzaakt door onzekerheid. Als je het gesprek allebei voorbereidt neem je een groot gedeelte van de onzekerheid, en daarmee stress, al weg. Jullie weten waar het over zal gaan, maar je weet ook dat het doel van het gesprek is er allebei beter van te worden. Jullie moeten dus aan het eind van het gesprek allebei met een goed gevoel verder gaan.

Maar hoe kun je zo’n gesprek nou goed voorbereiden? Het is niet de bedoeling dat je als werkgever een agenda opstelt en die punt voor punt doorloopt, dat is een complete conversatiekiller. Wat beter werkt, is dat je allebei een aantal vragen voorbereidt en deze gebruikt als gesprekspunten. Bepaal van tevoren het gewenste resultaat van de bespreking, zodat je daar je vragen op kan aanpassen.

Vragen die je bijvoorbeeld kan gebruiken:

Voorbereiden door Werknemer
  • Waar ben je goed in, waar ligt jouw kracht? 
  • Waar heb je het meeste moeite mee?
  • Hoe kunnen we dit verbeteren?
  • Hoe zie jij dit bedrijf over vijf jaar en wat is jouw rol hierin?
  • Heb je ambities voor andere werkzaamheden binnen dit bedrijf?
  • Heb je ideeën om de afdeling/functie te verbeteren? 
  • Wat heb je daarvoor nodig? Tijd/opleiding/budget/etc.
  • Als jij de leiding had over het bedrijf, wat zou je dan anders doen?
  • Zijn er andere omstandigheden die jou negatief beïnvloeden? (sfeer, werkdruk etc.)

Voorbereiden door leidinggevende
  • Wat zijn de positieve kwaliteiten van de werknemer? 
  • Waar zou de medewerker zich nog in kunnen verbeteren
  • Waar zou het voor jouw gevoel nog beter kunnen binnen het bedrijf/afdeling/functie? 
  • Wat kan de medewerker hier in bijdragen?
  • Welke rol zie jij voor jouw medewerker over een jaar of 5? 
  • Is hier naar jouw mening meer tijd/kennis/begeleiding voor nodig? 

Feit is dat medewerkers vaak meer weten van wat er binnen en buiten het bedrijf speelt dan dat je denkt. Het is belangrijk dat je deze kennis verzamelt en gebruikt. Niet alleen omdat je anders goede inzichten mist, maar ook omdat je medewerkers zich hierdoor persoonlijk betrokken voelen bij het bedrijf.

Tijdens het gesprek is het belangrijk dat je regelmatig samenvat wat er gezegd is en dat je aantekeningen maakt. Uiteraard leg je ook de gemaakte afspraken vast. Medewerker en leidinggevende moeten allebei akkoord zijn met de uiteindelijke wederzijdse afspraken. De afspraken vastleggen doe je niet om je elkaar te kunnen “controleren” bij het volgende gesprek, maar als een richtlijn voor het komende jaar zodat je niets vergeet en het alleen bij goede bedoelingen blijft. Lukt het niet om de gemaakte afspraken na te komen? Vraag je dan af waarom niet en wat jullie er aan kunnen doen om ze alsnog te realiseren.

Nog even wat tips:
  • Houd het gesprek in een rustige ruimte waar je niet afgeleid wordt en vrijuit kan praten.
  • Doe nooit aannames. Als iets niet helemaal duidelijk is, vraag dan door
  • Ga niet in de verdediging als je kritiek krijgt
  • Stel geen retorische vragen
  • Probeer cliché vragen te vermijden, daar krijg je vaak een cliché antwoord op. 
  • Voorkom algemeenheden die op het team slaan in plaats van op de betrokken medewerker
  • Geef af en toe een samenvatting van wat je medewerker vertelt, dan weet je zeker dat je elkaar goed begrijpt.
  • Laat je medewerker zoveel mogelijk zelf aan het woord
door Marc van den Dungen 20 jun., 2018
Je kind als aandeelhouder? Doen!
door Leandra van der Heijden 18 apr., 2018

Gek eigenlijk, je bedrijf draait als een tierelier, je kan de klantaanvragen nauwelijks aan en alles loopt op rolletjes, maar toch… Er is een tekort aan geld. Wij komen dit best regelmatig tegen. Een van de problemen van snelgroeiende bedrijven is namelijk dat je moet investeren in je groei. Je moet extra materialen aanschaffen, nieuwe medewerkers aantrekken, misschien zelfs wel in een groter pand gaan zitten. Tijd voor een liquiditeitsplanning!

 De kosten gaan altijd weer voor de baten uit. Voordat je de opbrengst van een nieuwe medewerker of extra voorraad hebt ontvangen ben je zo een paar maanden verder. In de tussentijd lopen de bankrentes en aflossingen, de belastingafdrachten en salarissen gewoon door.

 In een liquiditeitsplanning kan je goed kan voorspellen wanneer je welke inkomsten en uitgaven verwacht. Hiermee voorkom je dat je voor verrassingen komt te staan. Want je kan nog zulke goede resultaten halen en nog zo veel winst hebben, als er geen geld op je bankrekening staat, wordt het ondernemen erg lastig. Inzicht in de geldstromen zorgt er voor dat je controle krijgt over deze geldstromen.


Wat is een liquiditeitsplanning?

Een liquiditeitsplanning geeft een overzicht van je inkomsten en uitgaven in een bepaalde periode. Anders gezegd, hoeveel geld komt er periodiek binnen, en hoeveel geld gaat er uit. Deze planning maak je voor een langere termijn en verdeeld in perioden. In de planning staan alle grote posten gespecificeerd genoemd.


M aar ik weet toch hoeveel winst ik maak?

Omzet is wat anders dan inkomsten en kosten is wat anders dan uitgaven. Omzet en kosten bepalen je bedrijfsresultaat, terwijl het bij inkomsten en uitgaven om geld gaat wat daadwerkelijk binnenkomt en uitgegeven wordt. Dit zijn verschillende dingen: een aflossing op je banklening is bijvoorbeeld een uitgave, terwijl dit niet in het bedrijfsresultaat te zien is. Het is geen kostenpost.


Wel winst, maar toch een negatieve cashflow

Het kan gebeuren dat je een goedlopend bedrijf hebt met een positief bedrijfsresultaat, maar een negatieve cashflow (saldo inkomsten -/- uitgaven). Dit zien wij nog wel eens bij bedrijven met een hoge financiering en flinke periodieke aflossing. Op de lange termijn betekent een negatieve cashflow dat je steeds minder geld hebt om betalingen te doen, waarna je in het ergste geval faillissement moet aanvragen. Indien dit het geval is bij jou, dan is het verstandig te kijken naar bijvoorbeeld een herfinanciering of andere mogelijkheden om de inkomsten en uitgaven weer in balans te krijgen.


Hoe maak je een goede liquiditeitsplanning?

Zelf begin ik altijd met het maken van een overzicht van alle inkomsten per inkomstengroep en alle uitgaven per rubriek. Ik maak meestal een planning per maand, maar soms kan het nodig zijn om een weekplanning te maken.


Inkomsten

De inkomsten splits je zo veel mogelijk uit. Stel je hebt twee soorten omzetten, waarvan één het hele jaar door geld genereert en de ander erg fluctueert, dan is het fijn om deze op twee regels apart te zien in het overzicht. Je kan zo de inkomsten makkelijker voorspellen door per groep het bijbehorende betalingspatroon te gebruiken.

 

Uitgaven

Splits de uitgaven uit, zodat je alle uitgaven afzonderlijk in beeld krijgt en alleen de kleine uitgaven als restpost overhoudt. Zelf wil ik altijd de uitgaven die ik op jaarbasis heb (verzekeringspremies, abonnementen, vakantiegeld, bonussen), kwartaalbasis (huur, aflossing lening, BTW) of onregelmatig (voorschot vennootschapsbelasting (maart tot en met december) apart zien. Grote maandelijkse uitgaven zet ik ook apart in mijn overzicht. Denk hierbij aan personeelskosten, inkoop/inhuur ten behoeve van de omzet of de leasetermijnen voor het wagenpark. Ook voeg ik uitgaven toe ten behoeve van investeringen en rente van de (bank)leningen. Kleine uitgaven (bijv schoonmaak, kleine aankopen) voeg je bij elkaar onder diverse crediteuren.


Het invullen van de getallen

Als het raamwerk staat, ga je dit vullen met getallen. Het makkelijkst is om te kijken hoe inkomsten en uitgaven in het verleden bij- en afgeschreven werden.


Inkomsten

Vul nu per maand in welke betalingen je verwacht binnen te krijgen. Als jouw klanten in de zomermaanden slecht betalen, dan zal dat in de toekomst waarschijnlijk ook zo zijn. Stel dat je per half jaar factureert, dan zal je de maand na facturatie een piek in de betalingen verwachten. Neem ook eventuele omzetgroei of -daling mee in je prognose. Raak je over vijf maanden een grote klant kwijt? Dan zal dat zeker effect hebben op je inkomsten. Als je de inkomsten voor een jaar hebt ingevuld, controleer dan of het totaal bedrag min of meer overeenkomt met de te verwachten jaaromzet. Let wel op: de inkomsten liggen, uitgaande van 21% BTW, 21% hoger dan de jaaromzet.


Uitgaven

Begin met het invullen van de kostprijs van de omzet. Houd ook hier weer rekening met de BTW. Je uitgaven liggen 21% hoger dan je kosten in de resultatenrekening/jaarrekening. Vul daarna de loonkosten in. Houd er rekening mee dat je deze laat stijgen als je een salarisverhoging in de planning hebt, of als je een nieuwe medewerker wil aannemen. Denk er ook aan dat de loonbelasting ook zal stijgen bij hogere loonkosten. Vergeet ook niet extra loonbelasting op te nemen in de maand na de bonusuitbetalingen of vakantiegelden. Dit is ook het geval bij de uitbetaling van overtollige vakantiedagen aan het begin van het jaar.


Banksaldo

In de eerste maand vul je het beginsaldo van de bank in, zodat de rest van de saldi doorgerekend kunnen worden.


Voorbeeld ingevulde planning

In onderstaand overzicht is een voorbeeld te zien van een maandplanning. Deze ondernemer heeft kennelijk twee belangrijke facturatiemomenten, waardoor er in februari en augustus veel meer geld binnenkomt dan in de overige maanden. In dit overzicht is te zien dat er in januari, juni en juli een geldtekort verwacht wordt. Door dit nu al te weten, kan de ondernemer hier tijdig maatregelen voor treffen, zodat dit gat opgevangen kan worden. Denk hier bijvoorbeeld aan het sneller factureren, betalingskorting geven bij betaling binnen 10 dagen, investeringen een paar maanden uitstellen etc.

door Leandra van der Heijden 13 apr., 2018

“We hebben deze maand heel veel winst gemaakt want we hebben heel veel facturen gestuurd.”

 Bovenstaande is een uitspraak van één van onze klanten. Als je veel factureert gaat het goed toch? Niet per se, als je alleen kijkt naar wat je factureert kan het zomaar zijn dat een hele goede maand eigenlijk toch een hele slechte is.

 Veel bedrijven beginnen klein. Zo ook het bedrijf van deze klant. Er wordt gestart met hooguit een paar man en één van hen doet de administratie. Veel werk is het ook niet, 3-4 verkoopfactuurtjes per maand en een beetje inkoop. Het bedrijf wordt al snel succesvoller en de 3-4 facturen worden er al gauw 30 en uiteindelijk meer dan 100 per maand. Er komen een tweede en derde vestiging bij en er wordt personeel ingehuurd van derden.

 Hartstikke mooi natuurlijk! Alleen werd de administratie nog op dezelfde manier gedaan als in het begin, en de ondernemer was compleet het overzicht kwijt. In zijn maandresultaten zag hij grote fluctuaties in het resultaat en de ondernemer wist niet goed waar geld werd verdiend en waar geld werd verloren.

 Wat gebeurt er als je de omzet factureert in de ene maand en de bijbehorende inkoopfactuur boekt in de maand erna? Als je dan geen reservering maakt voor nog te verwachten inkoopfacturen, lijkt het alsof je in maand 1 dik winst draait, maar in de maand erna heb je vervolgens een verlies te pakken. Grote afwijkingen kunnen ook ontstaan bij de verwerking van intercompany facturen als de verkoop wel wordt geregistreerd, maar de inkoop bij het andere bedrijf niet. Zonde, want bijsturen op basis van onbetrouwbare cijfers is onmogelijk en zorgt voor nare verrassingen aan het eind van het boekjaar.

 Hoe zorg je er nu voor dat je resultaat betrouwbaar is? Dat begint altijd met je in- en verkoop in de goede maand te boeken. Hieronder een korte checklist om je te helpen dit voor elkaar te krijgen!

 

Verkoop
1. Heb je alles gefactureerd wat je kan factureren?
Zorg er altijd voor dat je zo snel mogelijk factureert. Hoe eerder je factureert, des te sneller is je factuur betaald. Bovendien: je kan de factuur niet meer vergeten.

 2. Welke omzet is in de maand na rapportagedatum gefactureerd?

In het grootboekschema beginnen omzetrekeningen vaak met een 8.. Stel we maken de cijfers voor oktober gereed. Welk bedrag is er nu in november geboekt aan omzet (ex BTW), waarvan het werk al in oktober is afgerond? Deze omzet hoort bij de maand oktober. Maak hiervoor een correctie, zodat de omzet bijgeboekt wordt in oktober, en afgeboekt in november. Dit doe je met een memoriaalboeking. In oktober boek je het omzetbedrag credit in de omzet, en debet op de balansrekening “nog te verzenden facturen”. In november voer je deze boeking precies andersom uit.

 3. Welke omzet is in de rapportagemaand vooruit gefactureerd?

Kijk hiervoor weer in de grootboek details. Corrigeer deze bedragen door middel van een memoriaalboeking. In oktober boek je dit bedrag debet in de omzet en credit op de balansrekening “vooruitgefactureerde bedragen”. In de maand waar de factuur betrekking op heeft, boek je dit tegengesteld, zodat de omzet in deze maand valt. Stel dat je een halfjaarfactuur vooruit stuurt, dan deel je het omzet bedrag door zes en boek je elke maand waar de factuur betrekking op heeft een zesde van de omzet.

 4. Welke omzet is nog niet gefactureerd?

Heb je werk verricht in oktober dat nog niet gefactureerd kan worden? Bepaal de hoogte van de omzet van dit werk (ex BTW) en boek deze omzet bij zoals onder punt 2 beschreven. De tegenboeking maak je op het moment dat de factuur wel is verstuurd.

 

Inkoop
5. Zijn alle inkoopfacturen geboekt?

Heb je alle standaardinkoopfacturen (lease, huur, maandelijkse kosten etc.) binnen en zijn deze allemaal geboekt?

 6. Welke kosten zijn er in de volgende maand geboekt?

Ook bij de inkoopfacturen moet er gecheckt worden of deze geboekt zijn in de maand waar deze betrekking op hebben. Kijk hiervoor weer in de grootboekdetails. Zijn er kosten geboekt in november, die bij oktober horen? Maak hier dan, weer dmv een memo boeking, een correctie voor. Boek de kosten debet in oktober (op dezelfde rekening als waar de kosten in november terechtgekomen zijn) en credit op de balansrekening “nog te ontvangen facturen”. Boek deze memo in november precies andersom.

 7. Welke kosten zijn in de rapportagemaand vooruitgefactureerd?

Deze kosten moeten ook via memoboekingen in de juiste maand geboekt worden. Boek de kosten credit in oktober en debet in november (of in een andere maand als deze kosten bij een latere maand horen). Heeft de factuur betrekking op meerdere maanden, dan verdeel je die kosten naar rato over die maanden.

 8. Voor welke kosten zijn de facturen nog niet binnengekomen?

Voor deze facturen moet je een reservering boeken: boek door middel van een memoriaal boeking de verwachte kosten (excl. BTW) debet in de kosten en credit op de balans “nog te ontvangen facturen”. De uiteindelijke factuur kan of rechtstreeks op de balans geboekt worden, of in de kosten met gelijktijdige tegenboeking van de memoboeking.

 

Maandelijkse boekingen/controles
9. Zijn alle afschrijvingen geboekt?
Zijn er nieuwe activa aangeschaft? Nieuwe activa moeten op de balans geboekt worden in de rubriek waar deze in thuis horen (bijvoorbeeld inventaris). Vervolgens moeten deze activa afgeschreven worden volgens de geldende regels van de belastingdienst.

 10. Zijn de bankrentes in de juiste maand geboekt? 

Bankrentes worden meestal achteraf berekend. Maak een inschatting van de te verwachten kosten per maand. Boek (wederom via memo) een reservering in de kosten (debet) en boek deze credit op de balans “nog te ontvangen facturen”.

 11. Kijk nu nog een keer naar alle balansrekeningen.

Kloppen de saldi die er op staan, zijn ze logisch vergeleken met eerdere maanden?

 12. Controleer de winst- en verliesrekeningen

Liggen de geboekte maandbedragen in lijn met eerdere maanden? Als dit niet het geval is, kijk dan of je hier een verklaring voor hebt.

 

Deze lijst is natuurlijk vrij algemeen, maar wij assisteren ook ter plaatse met het ordenen van je administratie. Dit kan het corrigeren van foutieve boekingen zijn, maar ook het herinrichten van de complete administratie, inclusief alle financiële processen. Neem contact met ons op voor meer info!

door Leandra van der Heijden 27 sep., 2017
Met kleine dingen grote stappen zetten, details maken het verschil!
door Leandra van der Heijden 22 aug., 2017
Veel bedrijven hebben een mengelmoes van klanten die ze in de loop der jaren hebben verzameld. Maar soms is het goed om eens kritisch te kijken naar je klantbestand: zijn zit wel de klanten die je wilt hebben?
door Leandra van der Heijden 25 jun., 2017
De axolotl is één van de vreemdste dieren in de natuur. Zo vreemd dat je haast zou denken dat het een foutje is. Lijkt jouw bedrijf op een axolotl?
door Marc van den Dungen 13 jun., 2017
Comey gaf een perfecte demonstratie hoe je authentiek, professioneel, menselijk, scherp en betrouwbaar overkomt. Of hij dit ook is, dat blijft de vraag. President Trump denkt vast van niet, maar Comey kwam wel zo over. Waarom?
Show More
Share by: