Blog Post

Boardroom babies

  • door Marc van den Dungen
  • 20 jun., 2018
In de tijd van miljardairs die door “disruptive stategies” in no time rijk worden vinden we 30 al een vrij normale leeftijd voor het eerste miljard. Dat maakt ons bewust van het feit dat leeftijd niet heel veel te maken heeft met rijkdom.

Waarom zouden we onze kinderen dan ook niet zo vroeg mogelijk laten delen in onze onderneming? Welke voor en nadelen kleven daar dan aan? En wanneer dan?

Laten we beginnen met de belangrijkste vraag:

Waarom zou je dit willen?
Een belangrijke reden is het zo vroeg mogelijk beginnen met vermogensplanning. Waarom pas beginnen met die planning wanneer je kind zelf al kinderen heeft en over een eigen inkomen en vermogen beschikt? Het kind zal dan de standaard reactie geven: maak het lekker zelf op en genieten er van nu het nog kan, we hebben toch niets nodig.

Een vroege vermogensplanning geeft het kind, indien gewenst, op een eerder moment de beschikking over vermogen. Dit kan belangrijk zijn voor studie, een eigen woning, wereldreis of startkapitaal.

Denk ook aan het op jonge leeftijd laten wennen aan het feit dat er een familiebedrijf is, met de waarden en verantwoordelijkheden daarbij horen. Dit hoeft niet meteen te betekenen dat het kind de verplichting heeft in de voetsporen te treden van de ouders. Geleidelijk aan kan het geïnformeerd worden over de onderneming en op een geschikt moment begrijpen dat hij/zij er ook een belang in heeft.

Ook niet onbelangrijk: het levert een aanzienlijk belastingvoordeel op. Dit is afhankelijk van de rechtsvorm, hier kom ik later nog op terug.

Kan een baby wel ondernemer zijn?
Ja dat kan zeker. Een kind kan aandeelhouder van een B.V., ondernemer in een Vennootschap onder Firma zijn, of zelf een eenmanszaak hebben. Het bewind over die onderneming wordt in het algemeen dan wel uitgeoefend door de ouders totdat het kind 18 is.

Ook een ongeboren kind heeft bepaalde rechten. In hele speciale gevallen, in het belang van het ongeboren kind, kan het zelfs als geboren worden aangemerkt. Bijvoorbeeld als de vader overlijdt en hij in zijn testament bepaalt dat de onderneming vererft naar het nog ongeboren kind.

Als er alleen nog maar gedacht is aan een kind, de preconceptiefase, is ondernemerschap niet aan de orde. Wel kunnen de ouders juridisch vastleggen dat mocht er een kind geboren worden, dit voor een bepaald percentage zal delen in de onderneming.

Hoe te realiseren?
Een participatie door een kind in de onderneming is vrij makkelijk te realiseren. Bij een eenmanszaak of Vennootschap onder Firma kan het kind participant worden. Het deelt bijvoorbeeld niet in de huidige waarde maar uitsluitend voor een deel in de toekomstige waardestijging. Dat voorkomt een (hoge) koopsom en het kind kan geruisloos gaan deelnemen. Realiseer je wel dat je kind hiermee ook een aansprakelijkheid heeft. Voor een minderjarige schept dat geen nadeel, de ouders zijn immers aansprakelijk voor het kind en dat waren ze toch al. Maar als het kind meerderjarig wordt is het zelf aansprakelijk. Een B.V. structuur is dan vaak aan te bevelen.

Bij een B.V. wordt participatie in de aandelen door een kind regelmatig vormgegeven door cumulatief preferente aandelen. De ouder(s) behouden hiermee de bestaande waarde van de onderneming en er worden nieuwe gewone aandelen uitgegeven die deels naar het kind gaan. Hierdoor wordt gerealiseerd dat de kinderen uitsluitend delen in de waardestijging van de onderneming in de toekomst.

Natuurlijk is het nog eenvoudiger om direct bij de start van de onderneming van de ouders het kind te laten participeren. We hoeven dan immers geen rekening te houden met al opgebouwde waarde.

Participaties zijn in het algemeen heel goed zonder belastingheffing te realiseren.

Zeggenschap
Heeft een boardroom baby enige zeggenschap? Nee, niet zolang de ouders dit niet willen. Een veel gebruikte vorm hiervoor is het certificeren van het bezit van het kind via een stichting administratiekantoor, de STAK. De zeggenschap over de bezittingen (aandelen, ondernemersvermogen, bankrekeningen), berust bij het bestuur van de stichting. Dit zijn vaak de ouders. Die kunnen ook regelen wie na hun overlijden het bestuur vormen.

Een STAK geeft een duidelijke scheiding tussen bezittingen en zeggenschap. Het bestuur bepaalt ook wanneer er geld naar het kind gaat, om daar zelf over te kunnen beschikken. Dit voorkomt dat het op een te vroeg moment kan beschikken over vermogen en grendelt ook het vermogen af indien de ontwikkeling anders verloopt dan dat de ouders hoopten, ook bij meerderjarige kinderen.
Het is een heel mooi instrument om het kind langzaam te laten wennen aan verantwoordelijkheid en vermogen.

Meerderjarig
De volledige beschikkingsmacht krijgt het kind vanaf de 18de verjaardag. Het eventueel afgrendelen van zeggenschap van vermogen dat al in bezit is van het kind, dient dus daarvoor te gebeuren. Indien het kind al als minderjarige participeert, kan dit het beste dan direct geregeld worden.

Belastingheffing
De participatie van een kind in een eenmanszaak of Vennootschap onder Firma wordt anders behandeld dan die in een B.V.
De voordelen uit die B.V., inkomsten uit aanmerkelijk belang(>5%), worden belast bij de ouders zolang het kind minderjarig is. Voor de inkomstenbelasting levert dit dus geen voordeel op.

De inkomsten uit de participatie in een eenmanszaak of Vennootschap onder Firma worden echter belast bij het kind! Dit geeft de mogelijkheid om de winst die de familieonderneming maakt over meerdere mensen te spreiden en daarmee kan een aanzienlijk tariefvoordeel worden behaald. Immers door verdeling van de winst over meerdere participanten wordt een groter deel daarvan belast in de lagere tariefschijven.
De belastingheffing over normaal vermogen zoals bankrekeningen van het kind vindt plaats bij de ouders.

Ook voor de schenkbelasting en erfbelasting kan er bij een participatie in zowel de B.V. als de eenmanszaak/Vennootschap onder Firma, een groot voordeel behaald worden. Waardestijgingen komen deels niet bij de ouders terecht en hoeven dus ook nooit meer geschonken of vererfd te worden.

Terugdraaien
Het is niet eenvoudig om een overdracht van vermogen aan je kind terug te draaien. Bedenk dat een kind in alle gevallen recht heeft op een legitieme portie bij overlijden van de ouders. Ook al vind je de ontwikkeling van je kind niet oké, onterven heeft ook maar een beperkt effect. De geschetste participatie, mits op het punt van zeggenschap vergrendeld, voorkomt dat het kind het vermogen kan gebruiken.

Afhankelijk van de situatie zijn er wel oplossingen die deels neerkomen op terugdraaien van de participatie. Bijvoorbeeld een call-optie voor de ouders die op een willekeurig moment de participatie op kunnen eisen tegen een vastgestelde prijs.
Ga er bij je planning vanuit dat terugdraaien geen optie is en je uitsluitend kunt sturen op de zeggenschap, dit kan door middel van een STAK.

Conclusie
Jouw kind een boardroom baby laten worden is zeker te overwegen. Het geeft, mits goed gestructureerd, een mooie mogelijkheid de ontwikkeling van je kind op financieel economisch gebied te stimuleren, het op jonge leeftijd een vermogen op te laten bouwen en geleidelijk te laten wennen aan de verantwoordelijkheden en waarden van een familiebedrijf. Daarnaast kan het ook een forse belastingbesparing opleveren.

Newpepper als “consultatiebureau” voor ondernemingen, staat vanzelfsprekend open voor een toelichting en advies!


door Maarten van Riessen 30 jan., 2019
Bij CRM denken de meeste ondernemers aan software, maar het is veel meer dan dat! Het is dé manier om een goede relatie met je klanten op de bouwen. Lees hier waarom!
door Leandra van der Heijden 17 aug., 2018

Wij komen bij veel ondernemers over de vloer en dan gaat het uiteraard ook regelmatig over medewerkers. Gelukkig zijn de meeste ondernemers heel blij met hun mensen, maar soms horen we ze toch even zuchten: “ze doen het nooit precies zoals ik het wil”, of “ze nemen soms zo weinig initiatief”.

Zo waren we in gesprek met een snelgroeiende ondernemer. Zij heeft een ontzettend leuk bedrijf, met goede mensen in een leuke markt. Haar werknemers werken in zelfsturende teams en dus zelfstandig aan hun projecten. Het is de bedoeling dat medewerkers zelf nieuwe opdrachten binnenhalen en de werkzaamheden vervolgens onderling verdeeld worden. Het is dus belangrijk dat de mensen oog hebben voor werkvoorraad en tijdig opdrachten genereren of intern ondersteuning vragen. Gewoon met elkaar zorgen dat de klussen geklaard worden.

Het blijkt echter dat niet iedereen dit doet. Medewerkers vragen misschien 1 of 2 collega’s of ze nog werk hebben, maar als dat niet het geval is, ondernemen zij geen verdere actie. Dus wij vragen aan deze ondernemer: “Weten ze wel dat het hun eigen verantwoordelijkheid is om werk te vinden?”. En wat blijkt? Het is nooit zo letterlijk tegen hen gezegd.

Het zijn dit soort makkelijke vragen die zoveel duidelijkheid scheppen, maar vaak niet gesteld worden. Je gaat er vaak vanuit dat iedereen wel weet hoe het werkt binnen het bedrijf. Dan valt het tegen als dat niet het geval is en ontstaat irritatie. Maar je moet bedenken dat niemand denkt zoals jij. Iedereen heeft zijn eigen waarheid, zijn eigen logica en zijn eigen manier van denken. Daarnaast denk je als ondernemer dat iedereen binnen het bedrijf de missie, visie en werkafspraken duidelijk voor ogen heeft, zonder dat je die regelmatig blijft delen met elkaar. De truc is om te zorgen dat je allemaal duidelijkheid hebt over ieders verwachtingen. Hier komt de leidinggevende aan bod, want het is zijn/haar taak alle verwachtingen te stroomlijnen en daarmee duidelijkheid te creëren.

Een ideale gelegenheid om te toetsen of je (nog) op één lijn zit met elkaar is tijdens een functioneringsgesprek. Voer je die wel eens? Vaak denken mensen deze gesprekken niet nodig te hebben, want “We zeggen het gewoon gelijk als er wat is”. Dat is zonde, want je ontneemt jezelf een mooi moment om je verwachtingen uit spreken en je werknemer de kans om het over zijn/haar ambities te hebben. Bovendien is onze ervaring dat je in de dagelijkse communicatie niet komt tot de kern van de boodschap, waar gaat het nu echt om, waar loop je langs elkaar heen? Hoe kan je dit voorkomen in de toekomst. Snapt iemand wel echt waarom je wil dat het gebeurt zoals jij aangeeft? Begrijpt hij het belang?

Voor een organisatie is het essentieel dat uitgesproken wordt wat er niet goed gaat. Als dat niet gebeurt, krijg je een roddelcultuur. Mensen bespreken onderling dan hun problemen, blazen dat bij voorkeur ook nog flink op, en jij als ondernemer kan continu brandjes blussen. Voorkom dit door regelmatig bij elkaar te zitten.

Het doel van een functioneringsgesprek is eigenlijk heel simpel: hoe krijgen we een betere werkgever/nemer-relatie? Dit is dus hartstikke positief! Terwijl veel mensen, zowel werkgevers als werknemers, er toch vaak tegenop zien. In dit blog willen je helpen met het voorbereiden van goede functioneringsgesprekken.

Eerst even een paar algemene opmerkingen over functioneringsgesprekken:

  • functioneringsgesprek is geen beoordelingsgesprek! 
  • Een functioneringsgesprek is tweerichtingsverkeer 
  • In een functioneringsgesprek hoort een werknemer in principe geen nieuwe dingen te horen over zijn/haar functioneren van het afgelopen jaar, alleen bevestigingen van wat al bekend is. 
  • Een functioneringsgesprek gaat met name over de toekomst, niet over het verleden. 
  • Plan je een gesprek met een medewerker, geef dan altijd mee dat een functioneringsgesprek opbouwend bedoeld is.

Een functioneringsgesprek is tweerichtingsverkeer, maar in de praktijk gaat dat nog vaak fout. Tweerichtingsverkeer betekent namelijk niet dat de werknemer “ook iets mag zeggen”, het betekent dat jullie een gelijkwaardig gesprek hebben over zijn/haar functioneren als werknemer en jouw functioneren als leidinggevende. Dus terwijl jullie het hebben over hoe de werknemer nog beter zou kunnen functioneren, hebben jullie het ook over wat jij moet doen om dit te ondersteunen.

De meeste spanning voor zo’n gesprek wordt veroorzaakt door onzekerheid. Als je het gesprek allebei voorbereidt neem je een groot gedeelte van de onzekerheid, en daarmee stress, al weg. Jullie weten waar het over zal gaan, maar je weet ook dat het doel van het gesprek is er allebei beter van te worden. Jullie moeten dus aan het eind van het gesprek allebei met een goed gevoel verder gaan.

Maar hoe kun je zo’n gesprek nou goed voorbereiden? Het is niet de bedoeling dat je als werkgever een agenda opstelt en die punt voor punt doorloopt, dat is een complete conversatiekiller. Wat beter werkt, is dat je allebei een aantal vragen voorbereidt en deze gebruikt als gesprekspunten. Bepaal van tevoren het gewenste resultaat van de bespreking, zodat je daar je vragen op kan aanpassen.

Vragen die je bijvoorbeeld kan gebruiken:

Voorbereiden door Werknemer
  • Waar ben je goed in, waar ligt jouw kracht? 
  • Waar heb je het meeste moeite mee?
  • Hoe kunnen we dit verbeteren?
  • Hoe zie jij dit bedrijf over vijf jaar en wat is jouw rol hierin?
  • Heb je ambities voor andere werkzaamheden binnen dit bedrijf?
  • Heb je ideeën om de afdeling/functie te verbeteren? 
  • Wat heb je daarvoor nodig? Tijd/opleiding/budget/etc.
  • Als jij de leiding had over het bedrijf, wat zou je dan anders doen?
  • Zijn er andere omstandigheden die jou negatief beïnvloeden? (sfeer, werkdruk etc.)

Voorbereiden door leidinggevende
  • Wat zijn de positieve kwaliteiten van de werknemer? 
  • Waar zou de medewerker zich nog in kunnen verbeteren
  • Waar zou het voor jouw gevoel nog beter kunnen binnen het bedrijf/afdeling/functie? 
  • Wat kan de medewerker hier in bijdragen?
  • Welke rol zie jij voor jouw medewerker over een jaar of 5? 
  • Is hier naar jouw mening meer tijd/kennis/begeleiding voor nodig? 

Feit is dat medewerkers vaak meer weten van wat er binnen en buiten het bedrijf speelt dan dat je denkt. Het is belangrijk dat je deze kennis verzamelt en gebruikt. Niet alleen omdat je anders goede inzichten mist, maar ook omdat je medewerkers zich hierdoor persoonlijk betrokken voelen bij het bedrijf.

Tijdens het gesprek is het belangrijk dat je regelmatig samenvat wat er gezegd is en dat je aantekeningen maakt. Uiteraard leg je ook de gemaakte afspraken vast. Medewerker en leidinggevende moeten allebei akkoord zijn met de uiteindelijke wederzijdse afspraken. De afspraken vastleggen doe je niet om je elkaar te kunnen “controleren” bij het volgende gesprek, maar als een richtlijn voor het komende jaar zodat je niets vergeet en het alleen bij goede bedoelingen blijft. Lukt het niet om de gemaakte afspraken na te komen? Vraag je dan af waarom niet en wat jullie er aan kunnen doen om ze alsnog te realiseren.

Nog even wat tips:
  • Houd het gesprek in een rustige ruimte waar je niet afgeleid wordt en vrijuit kan praten.
  • Doe nooit aannames. Als iets niet helemaal duidelijk is, vraag dan door
  • Ga niet in de verdediging als je kritiek krijgt
  • Stel geen retorische vragen
  • Probeer cliché vragen te vermijden, daar krijg je vaak een cliché antwoord op. 
  • Voorkom algemeenheden die op het team slaan in plaats van op de betrokken medewerker
  • Geef af en toe een samenvatting van wat je medewerker vertelt, dan weet je zeker dat je elkaar goed begrijpt.
  • Laat je medewerker zoveel mogelijk zelf aan het woord
door Leandra van der Heijden 05 jul., 2018
Soms kan je met kleine veranderingen al een verschil maken. Dus hier een lijstje met 10 kleine foutjes op je website die je makkelijk op kan lossen.
door Leandra van der Heijden 18 apr., 2018

Gek eigenlijk, je bedrijf draait als een tierelier, je kan de klantaanvragen nauwelijks aan en alles loopt op rolletjes, maar toch… Er is een tekort aan geld. Wij komen dit best regelmatig tegen. Een van de problemen van snelgroeiende bedrijven is namelijk dat je moet investeren in je groei. Je moet extra materialen aanschaffen, nieuwe medewerkers aantrekken, misschien zelfs wel in een groter pand gaan zitten. Tijd voor een liquiditeitsplanning!

 De kosten gaan altijd weer voor de baten uit. Voordat je de opbrengst van een nieuwe medewerker of extra voorraad hebt ontvangen ben je zo een paar maanden verder. In de tussentijd lopen de bankrentes en aflossingen, de belastingafdrachten en salarissen gewoon door.

 In een liquiditeitsplanning kan je goed kan voorspellen wanneer je welke inkomsten en uitgaven verwacht. Hiermee voorkom je dat je voor verrassingen komt te staan. Want je kan nog zulke goede resultaten halen en nog zo veel winst hebben, als er geen geld op je bankrekening staat, wordt het ondernemen erg lastig. Inzicht in de geldstromen zorgt er voor dat je controle krijgt over deze geldstromen.


Wat is een liquiditeitsplanning?

Een liquiditeitsplanning geeft een overzicht van je inkomsten en uitgaven in een bepaalde periode. Anders gezegd, hoeveel geld komt er periodiek binnen, en hoeveel geld gaat er uit. Deze planning maak je voor een langere termijn en verdeeld in perioden. In de planning staan alle grote posten gespecificeerd genoemd.


M aar ik weet toch hoeveel winst ik maak?

Omzet is wat anders dan inkomsten en kosten is wat anders dan uitgaven. Omzet en kosten bepalen je bedrijfsresultaat, terwijl het bij inkomsten en uitgaven om geld gaat wat daadwerkelijk binnenkomt en uitgegeven wordt. Dit zijn verschillende dingen: een aflossing op je banklening is bijvoorbeeld een uitgave, terwijl dit niet in het bedrijfsresultaat te zien is. Het is geen kostenpost.


Wel winst, maar toch een negatieve cashflow

Het kan gebeuren dat je een goedlopend bedrijf hebt met een positief bedrijfsresultaat, maar een negatieve cashflow (saldo inkomsten -/- uitgaven). Dit zien wij nog wel eens bij bedrijven met een hoge financiering en flinke periodieke aflossing. Op de lange termijn betekent een negatieve cashflow dat je steeds minder geld hebt om betalingen te doen, waarna je in het ergste geval faillissement moet aanvragen. Indien dit het geval is bij jou, dan is het verstandig te kijken naar bijvoorbeeld een herfinanciering of andere mogelijkheden om de inkomsten en uitgaven weer in balans te krijgen.


Hoe maak je een goede liquiditeitsplanning?

Zelf begin ik altijd met het maken van een overzicht van alle inkomsten per inkomstengroep en alle uitgaven per rubriek. Ik maak meestal een planning per maand, maar soms kan het nodig zijn om een weekplanning te maken.


Inkomsten

De inkomsten splits je zo veel mogelijk uit. Stel je hebt twee soorten omzetten, waarvan één het hele jaar door geld genereert en de ander erg fluctueert, dan is het fijn om deze op twee regels apart te zien in het overzicht. Je kan zo de inkomsten makkelijker voorspellen door per groep het bijbehorende betalingspatroon te gebruiken.

 

Uitgaven

Splits de uitgaven uit, zodat je alle uitgaven afzonderlijk in beeld krijgt en alleen de kleine uitgaven als restpost overhoudt. Zelf wil ik altijd de uitgaven die ik op jaarbasis heb (verzekeringspremies, abonnementen, vakantiegeld, bonussen), kwartaalbasis (huur, aflossing lening, BTW) of onregelmatig (voorschot vennootschapsbelasting (maart tot en met december) apart zien. Grote maandelijkse uitgaven zet ik ook apart in mijn overzicht. Denk hierbij aan personeelskosten, inkoop/inhuur ten behoeve van de omzet of de leasetermijnen voor het wagenpark. Ook voeg ik uitgaven toe ten behoeve van investeringen en rente van de (bank)leningen. Kleine uitgaven (bijv schoonmaak, kleine aankopen) voeg je bij elkaar onder diverse crediteuren.


Het invullen van de getallen

Als het raamwerk staat, ga je dit vullen met getallen. Het makkelijkst is om te kijken hoe inkomsten en uitgaven in het verleden bij- en afgeschreven werden.


Inkomsten

Vul nu per maand in welke betalingen je verwacht binnen te krijgen. Als jouw klanten in de zomermaanden slecht betalen, dan zal dat in de toekomst waarschijnlijk ook zo zijn. Stel dat je per half jaar factureert, dan zal je de maand na facturatie een piek in de betalingen verwachten. Neem ook eventuele omzetgroei of -daling mee in je prognose. Raak je over vijf maanden een grote klant kwijt? Dan zal dat zeker effect hebben op je inkomsten. Als je de inkomsten voor een jaar hebt ingevuld, controleer dan of het totaal bedrag min of meer overeenkomt met de te verwachten jaaromzet. Let wel op: de inkomsten liggen, uitgaande van 21% BTW, 21% hoger dan de jaaromzet.


Uitgaven

Begin met het invullen van de kostprijs van de omzet. Houd ook hier weer rekening met de BTW. Je uitgaven liggen 21% hoger dan je kosten in de resultatenrekening/jaarrekening. Vul daarna de loonkosten in. Houd er rekening mee dat je deze laat stijgen als je een salarisverhoging in de planning hebt, of als je een nieuwe medewerker wil aannemen. Denk er ook aan dat de loonbelasting ook zal stijgen bij hogere loonkosten. Vergeet ook niet extra loonbelasting op te nemen in de maand na de bonusuitbetalingen of vakantiegelden. Dit is ook het geval bij de uitbetaling van overtollige vakantiedagen aan het begin van het jaar.


Banksaldo

In de eerste maand vul je het beginsaldo van de bank in, zodat de rest van de saldi doorgerekend kunnen worden.


Voorbeeld ingevulde planning

In onderstaand overzicht is een voorbeeld te zien van een maandplanning. Deze ondernemer heeft kennelijk twee belangrijke facturatiemomenten, waardoor er in februari en augustus veel meer geld binnenkomt dan in de overige maanden. In dit overzicht is te zien dat er in januari, juni en juli een geldtekort verwacht wordt. Door dit nu al te weten, kan de ondernemer hier tijdig maatregelen voor treffen, zodat dit gat opgevangen kan worden. Denk hier bijvoorbeeld aan het sneller factureren, betalingskorting geven bij betaling binnen 10 dagen, investeringen een paar maanden uitstellen etc.

door Leandra van der Heijden 13 apr., 2018

“We hebben deze maand heel veel winst gemaakt want we hebben heel veel facturen gestuurd.”

 Bovenstaande is een uitspraak van één van onze klanten. Als je veel factureert gaat het goed toch? Niet per se, als je alleen kijkt naar wat je factureert kan het zomaar zijn dat een hele goede maand eigenlijk toch een hele slechte is.

 Veel bedrijven beginnen klein. Zo ook het bedrijf van deze klant. Er wordt gestart met hooguit een paar man en één van hen doet de administratie. Veel werk is het ook niet, 3-4 verkoopfactuurtjes per maand en een beetje inkoop. Het bedrijf wordt al snel succesvoller en de 3-4 facturen worden er al gauw 30 en uiteindelijk meer dan 100 per maand. Er komen een tweede en derde vestiging bij en er wordt personeel ingehuurd van derden.

 Hartstikke mooi natuurlijk! Alleen werd de administratie nog op dezelfde manier gedaan als in het begin, en de ondernemer was compleet het overzicht kwijt. In zijn maandresultaten zag hij grote fluctuaties in het resultaat en de ondernemer wist niet goed waar geld werd verdiend en waar geld werd verloren.

 Wat gebeurt er als je de omzet factureert in de ene maand en de bijbehorende inkoopfactuur boekt in de maand erna? Als je dan geen reservering maakt voor nog te verwachten inkoopfacturen, lijkt het alsof je in maand 1 dik winst draait, maar in de maand erna heb je vervolgens een verlies te pakken. Grote afwijkingen kunnen ook ontstaan bij de verwerking van intercompany facturen als de verkoop wel wordt geregistreerd, maar de inkoop bij het andere bedrijf niet. Zonde, want bijsturen op basis van onbetrouwbare cijfers is onmogelijk en zorgt voor nare verrassingen aan het eind van het boekjaar.

 Hoe zorg je er nu voor dat je resultaat betrouwbaar is? Dat begint altijd met je in- en verkoop in de goede maand te boeken. Hieronder een korte checklist om je te helpen dit voor elkaar te krijgen!

 

Verkoop
1. Heb je alles gefactureerd wat je kan factureren?
Zorg er altijd voor dat je zo snel mogelijk factureert. Hoe eerder je factureert, des te sneller is je factuur betaald. Bovendien: je kan de factuur niet meer vergeten.

 2. Welke omzet is in de maand na rapportagedatum gefactureerd?

In het grootboekschema beginnen omzetrekeningen vaak met een 8.. Stel we maken de cijfers voor oktober gereed. Welk bedrag is er nu in november geboekt aan omzet (ex BTW), waarvan het werk al in oktober is afgerond? Deze omzet hoort bij de maand oktober. Maak hiervoor een correctie, zodat de omzet bijgeboekt wordt in oktober, en afgeboekt in november. Dit doe je met een memoriaalboeking. In oktober boek je het omzetbedrag credit in de omzet, en debet op de balansrekening “nog te verzenden facturen”. In november voer je deze boeking precies andersom uit.

 3. Welke omzet is in de rapportagemaand vooruit gefactureerd?

Kijk hiervoor weer in de grootboek details. Corrigeer deze bedragen door middel van een memoriaalboeking. In oktober boek je dit bedrag debet in de omzet en credit op de balansrekening “vooruitgefactureerde bedragen”. In de maand waar de factuur betrekking op heeft, boek je dit tegengesteld, zodat de omzet in deze maand valt. Stel dat je een halfjaarfactuur vooruit stuurt, dan deel je het omzet bedrag door zes en boek je elke maand waar de factuur betrekking op heeft een zesde van de omzet.

 4. Welke omzet is nog niet gefactureerd?

Heb je werk verricht in oktober dat nog niet gefactureerd kan worden? Bepaal de hoogte van de omzet van dit werk (ex BTW) en boek deze omzet bij zoals onder punt 2 beschreven. De tegenboeking maak je op het moment dat de factuur wel is verstuurd.

 

Inkoop
5. Zijn alle inkoopfacturen geboekt?

Heb je alle standaardinkoopfacturen (lease, huur, maandelijkse kosten etc.) binnen en zijn deze allemaal geboekt?

 6. Welke kosten zijn er in de volgende maand geboekt?

Ook bij de inkoopfacturen moet er gecheckt worden of deze geboekt zijn in de maand waar deze betrekking op hebben. Kijk hiervoor weer in de grootboekdetails. Zijn er kosten geboekt in november, die bij oktober horen? Maak hier dan, weer dmv een memo boeking, een correctie voor. Boek de kosten debet in oktober (op dezelfde rekening als waar de kosten in november terechtgekomen zijn) en credit op de balansrekening “nog te ontvangen facturen”. Boek deze memo in november precies andersom.

 7. Welke kosten zijn in de rapportagemaand vooruitgefactureerd?

Deze kosten moeten ook via memoboekingen in de juiste maand geboekt worden. Boek de kosten credit in oktober en debet in november (of in een andere maand als deze kosten bij een latere maand horen). Heeft de factuur betrekking op meerdere maanden, dan verdeel je die kosten naar rato over die maanden.

 8. Voor welke kosten zijn de facturen nog niet binnengekomen?

Voor deze facturen moet je een reservering boeken: boek door middel van een memoriaal boeking de verwachte kosten (excl. BTW) debet in de kosten en credit op de balans “nog te ontvangen facturen”. De uiteindelijke factuur kan of rechtstreeks op de balans geboekt worden, of in de kosten met gelijktijdige tegenboeking van de memoboeking.

 

Maandelijkse boekingen/controles
9. Zijn alle afschrijvingen geboekt?
Zijn er nieuwe activa aangeschaft? Nieuwe activa moeten op de balans geboekt worden in de rubriek waar deze in thuis horen (bijvoorbeeld inventaris). Vervolgens moeten deze activa afgeschreven worden volgens de geldende regels van de belastingdienst.

 10. Zijn de bankrentes in de juiste maand geboekt? 

Bankrentes worden meestal achteraf berekend. Maak een inschatting van de te verwachten kosten per maand. Boek (wederom via memo) een reservering in de kosten (debet) en boek deze credit op de balans “nog te ontvangen facturen”.

 11. Kijk nu nog een keer naar alle balansrekeningen.

Kloppen de saldi die er op staan, zijn ze logisch vergeleken met eerdere maanden?

 12. Controleer de winst- en verliesrekeningen

Liggen de geboekte maandbedragen in lijn met eerdere maanden? Als dit niet het geval is, kijk dan of je hier een verklaring voor hebt.

 

Deze lijst is natuurlijk vrij algemeen, maar wij assisteren ook ter plaatse met het ordenen van je administratie. Dit kan het corrigeren van foutieve boekingen zijn, maar ook het herinrichten van de complete administratie, inclusief alle financiële processen. Neem contact met ons op voor meer info!

door Leandra van der Heijden 27 sep., 2017
Met kleine dingen grote stappen zetten, details maken het verschil!
door Leandra van der Heijden 22 aug., 2017
Veel bedrijven hebben een mengelmoes van klanten die ze in de loop der jaren hebben verzameld. Maar soms is het goed om eens kritisch te kijken naar je klantbestand: zijn zit wel de klanten die je wilt hebben?
door Leandra van der Heijden 25 jun., 2017
De axolotl is één van de vreemdste dieren in de natuur. Zo vreemd dat je haast zou denken dat het een foutje is. Lijkt jouw bedrijf op een axolotl?
door Marc van den Dungen 13 jun., 2017
Comey gaf een perfecte demonstratie hoe je authentiek, professioneel, menselijk, scherp en betrouwbaar overkomt. Of hij dit ook is, dat blijft de vraag. President Trump denkt vast van niet, maar Comey kwam wel zo over. Waarom?
Show More
Share by: